Jag har tidigare skrivit om en lagfundering angående felbyggnation och här fortsätter tankarna.
Efter att ha varit i kontakt med konsumentvägledare kan följande konstateras. Ärendet är långt ifrån färdigbehandlat, men det är också enormt många frågetecken kvar att lösa.
Det är oklart om det är konsumenttjänstlagen eller om det är ansvaret som fackman som ska gälla i detta fallet. Frågan är om man inte tom kan säga att ord står mot ord och i och med det är man som konsument i stort sett rättslöst. Allmänna reklamations nämnden (ARN) har av någon (oklar) anledning inte detta inom sitt ansvarsområde, utan det är skapat en branschorganisation som sitter och avgör från fall till fall. Bara detta är konstigt. Enda produkten/tjänsten som har det så.
Man är alltså trots en konsumenttjänstlag, konsumentköplag, fackmannaförsäkringar, fackmannaansvar totalt rättslös som det ser ut nu och det vore enormt intressant att få en vägledande dom i ett sådant här ärende efter en rättslig prövning.
Om man väljer att ta in offerter från olika bolag och dessa inkommer med dessa och man då tar det billigaste, ja då har man som konsument det fulla ansvaret för att alla energimätningar har gjorts rätt, trots att anbudsgivarna har varit och energiberäknat byggnationen. Hmm, konstigt.
Ja ja, om man ska satsa på en säker lösning på sina värmeproblem och behålla sina konsumenträttigheter, ja då ska man inte satsa på en värmepump. Sjukt att man inte har mera rätt än så.
Micke