Sedan en tid tillbaks har Värmlandstrafik skött upphandlingen av färdtjänsten och sjukresorna åt de värmländska kommunerna och landstinget. Detta har lett till en utarmning av den lokala marknaden för privatpersoner och företag att få tag på en taxi när de har ett behovet för det uppstår. Detta för att det enligt värmlandstrafik inte är det offentligas ansvar att subventionera den lokala marknaden. Säffle och Nordvärmland står i stort sett utan taxifordon för den privata marknaden och en enorm risk finns för att det ska bli lika i resterande delen av länet, med undantag för de centrala delarna. Det är dock inte meningen att det offentliga ska ”subventionera” taxirörelsen, men det är väl använda skattepengar att låta landsbygden leva och det kan man göra om man låter kommunerna själva ta hand om upphandlingen, för då slipper man subventionera Värmlandstrafik med skattemedel.
Nu till medborgarförslaget.
För att inte Eda kommun ska hamna i samma läge som Säffle, Sunne, Torsby, Munkfors och Hagfors kommuner gjort, med borttappad lokal service av den lokala taxinäringen i och med att Värmlandstrafik har gjort upphandlingarna så stora, för att få in ett mindre antal aktörer att arbeta med anser jag att Eda kommun ska agera i förebyggande syfte och ta tillbaks upphandlingen av beställningscentral till kommunens regi i stället för att låta Värmlandstrafik sköta det arbetet.
När Årjängs kommun hade det lokala taxibolaget direkt som skötte färdtjänsten låg kostnaden för kommunens del på mellan 800 tusen och 1 miljon. Åren efter när kommunen av någon anledning återigen gick till Värmlandstrafik låg kostnaden på runt 2 miljoner. Detta visar att de Värmländska kommunerna subventionerar Värmlandstrafik för att utarma den lokala taxiservicen, vilket i det långa loppet enbart ger sämre förutsättningar för att kunna bo, arbeta samt bedriva företag på landsbygden.
Mitt förslag är således att Eda kommun inte förlänger konsultavtalet med Värmlandstrafik utan tar tillbaks upphandlingen till kommunens egen regi, samt ser till att det ska en förutsättning att man har lokal service också till privatpersoner samt företag. Dessutom vore det mycket önskvärt att kommunen tar hänsyn till att om det tex är ett miljödiplomerat bolag som är med i upphandlingen att detta ska viktskattas i anbudsunderlaget så att det ger dessa bolag en klar fördel gentemot icke miljödiplomerade bolag.
Visst är det regler som gör upphandlingen lite svårare att beräkna, men dessa krav ställer inget hinder för vem som helst med rätt utbildning att etablera sig i kommunen och bli miljödiplomerade. Det är snarare en kommunal och global angelägenhet att så sker och vore fantastiskt om Eda kommun kunde vara ett föredöme för andra att ta samma ansvar.
Micke