Vilka är de ”Normala” kraven att ställa på en kommuninnevånare som väljer att lägga sin fritid, sin alldeles egna tid, och engagera sig politiskt för alla innevånares bästa? Skulle du själv kunna tänka dig ta av din fritid och göra det eller inte?
Är kraven i rätt mängd och storlek som ställs på politiker i Eda kommun? Självklart ska krav ställas, men hur höga? Ska en politiker klara alla granskningar eller får det finnas ”synder”? Finns det synder som går att förlåta eller inte? Vilka skulle gå och vilka inte? Vilka ”synder” är okej och vem har rätten att döma den som syndat? Det som är gjort är gjort, hur gärna man än skulle vilja så går det inte att förändra det.
Jag är av åsikten att ha man tagit sitt straff, så har man. Då, om man önskar, så ska man självklart få bli medlem i det partiet som denne önskar. Det kan ingen neka personen. Sen får man ju göra ett stort och noggrant arbete i valberedningen iuför eventuellt uppdrag. Jag har hört folk säga både inom S och från andra – har man haft en företagsskuld, personlig konkurs eller skulder hos kronofogden. Då, har man ingenting i KS eller KSAU att göra. För min egen del, tycker jag sånt inte spelar någon roll. Visst, det är folk från olika partier men inom kommunpolitiken har inte just det ideologiska så stor som det är på riksnivå. Det är mer av ett teamwork i kommun. Gällande brott mot andra så får man se vad de har gjort och gå utifrån det. Det är inte så nyttigt och precis ha kommit ut från kåken igen och sätta den som nämndeman eller i socialnämnden. Men, om jag skulle ha ägt en taxirörelse som går i konkurs och jag börjar som anställd hon någon och i tillägg anmäler intresse till uppdrag i Socialnämnden (lämpligt ställe för en underskötersla) är det inga bekymmer alls för min del.
Tex, så får ju politiker betalt för att ha olika uppdrag. Ersättningen för ledamot är lika. Så att läsa på alla handlingar, ta sig till och från mötet, har man ett högre belopp den första timmen. När man sitter på kammarenHär i kommunen får man 343.18. Efter första timmen får man 19%/påbörjad halvtimme som mötet är, 86,94. Reservation. för att jag kan ha räknat fel, men det tror jag inte. Reglerna för detta har ni i länken här. Så finns det ju dessutom två fasta belopp/månad jag hade som ordförande i kommunrevisionen. Det är telefonersättning på 133:- och Årsarvodet är 9815:-månadsvis 817.91. Så, det är synd att säga att det är de ekonomiska ersättningarna som är orsaken till att jag själv valt att pyssla med politiken, men jag ska inte klaga då jag valt det själv. Den enda som har riktigt bra betalt av kommunen är kommunalrådet eller som det står i reglementet Kommunstyrelsens ordförande som har en månadslön: 64175:-.
Det viktigaste, enligt mig, är att man jobbar för kommunens bästa i samtliga ärende och beslut som man är med och tar. Man ska jobba för en utveckling av kommunen och det finns mycket man kan och behöver göra. Utvecklingsmöjligheter för befintliga företag, etablering av nya företag, bostadsmarknaden, fritidsaktiviteter, barnomsorgen och skola, säkerheten och tryggheten, möjlighet till vidareutbildning, skatten ja listan sträcker sig över hela registret av nämnder och bolag som Eda kommun har. Detta arbete är det viktigaste som ska göras. Arbetet är många gånger inte heller en rak linje utan det ena ger det andra, det sker saker så man får tänka om, val påverkar var 4e år. Ja, även här kan jag skriva länge, men är säker på ni förstår vad jag tänker.
Den som är villig till det arbetet som jag skrev om här ovan. Den anser jag vara välkommen till det politiska arbetet. Vad folk gör eller har gjort utanför mötesrummet är av inget intresse för min del. I Socialdemokraterna har vi en valberedning som sitter och bedömer folk lämplighet till uppdrag åt partiet. Det är fler än de kommunala. Jag antar att det är ett liknande arbete i samtliga partier. Jag själv har inte den kunskapen över andra partiers ledamöter som de nominerar utan måste gå på det partiets bedömning. Visst, många i KF känner jag till sedan gammalt precis som de gör om mig, men det är inte många i KF jag åker till och pratar om allt och inget. Då kan jag inte döma dem för gammal skåpmat heller. Saker sker i livet, så är det för oss alla, det gör ingen till en sämre person eller politiker för det.
Mitt uppdrag, som politiker är ju att hitta/se möjligheter, inte hinder/problem, i sakfrågor eller bland andra politiker. När samtliga förtroendevalda inser det eller snarare vill inse det, först då kommer arbetet för kommunens bästa ske som det ska vara, för att ge det lyft som Eda kommun så väl behöver. Det finns de som säger sig önska det, men då måste det också bli ett bevis på det i det offentliga och inte enbart en text vid ett tillfälle.
Den obefintliga utvecklingen som har gjorts, är inte rätt väg och inte värd namnet utveckling då det endast har gett avveckling punkt på punkt. Så här har Eda kommun skötts i alldeles för många år. I stort sett ingen ordning på något. Viktigaste är att hitta på jävelskap mot varandra – hur nu allt detta kan vara framtidsskapande för kommunen skulle jag bra gärna vilja veta från er som nu hållit på 25-30 år! På ett sakligt sätt, men argument som man kan ställa motfrågor på. Det är ju inte konstigt att de kommunala uppgifterna som kommunen är skyldig att ha enligt lag, blir sämre och sämre.
Allt det negativa som skett är facit på en enda sak – Det är alldeles för många sura, buttra, griniga gubbar som prompt SKA ha rätt oavsett hur jävla mycket fel de har när de står och vrålar ur sig ena felet efter det andra!
Så bygger man inte en kommun till att möta framtiden.