Kommer alla behandlas lika?

När man gång efter annan, bryter mot det gemensamma regelverket, som följer med uppdraget men får varken anmärkning eller ej ansvarsfrihet av kommunfullmäktige. Då är man en politiker, mycket viktig att ha på sin sida, för att inte man själv ska drabbas negativt någongång. Denna odemokratiska effekten, är följden av när kommunfullmäktige ska rösta om sina egna politiska kamrater från de olika partierna. Men att påstå att det är moraliskt rätt är fel, men rent lagligt i kommunlagen och regeringsformen är det, därmed inget att göra åt. När det gäller denna del av kommunallagen, har man läst på rejält. Rejält för att kunna göra genomtänkta omoraliska val och sen gå fria. Lagen som gäller är om det kommunala självstyret.

Detta, med engagemang och aktiva politiker, är något som kommer bli än viktigare, i de olika uppdragen som är, runt om i landets politiska arbete på olika nivåer. Det är mycket jobb kvar att göra, för att nå det positiva effekter det kommer ge skattebetalarna och därmed också för väljarna, tyvärr sker inte det som behöver göras, lite varstans i landet och för varje dag hamnar Eda kommun på efterkälke mer och mer och ingen politiker reagerar. Detta då ingen vill vara med och driva på arbetet till det bättre, med en hel del ökad insyn för medborgare, ökad rättssäkerhet, än mer oberoende kommunal revision, kommunfullmäktige kan inte längre enbart rösta bort en anmärkning eller förslag på ej ansvarsfrihet, nu måste de i sådana fall motivera det i protokollet. Mer finns det att läsa på skr.se om man vill. Det finns gott om andra utredningar gällande det politiska kommunala arbetet, men för att det är gjort en utredning, innebär det ju inte att saker kommer genomföras. Absolut inte i Eda kommun i alla fall. Den väg Eda kommun är inne på, är inte den rätta vägen till den positiva utveckling av kommunens demokratiska arbete, vi innevånare kan/ska/måste kräva av politiker. Det yttersta ansvaret i kommuner är det kommunfullmäktige som har. Då gäller det att man som politiker inser det och vilket stort och ärofyllt uppdrag man har.

Att skylla på ”vi har bara gjort som vi alltid gjort”, är inte hållbart, snarare ett uppenbart bevis på, att man bör byta ut den som sagt det. För att veta att man följer de aktuella lagar, regler mm som man måste följa finns en mycket enkel och bra lösning. Det är hur lätt som helst, att ställa in vilka ämnen man vill ha nyhetsbrev mm om, på skr.se. Så är det kvar jobbet man måste göra manuellt och det är att göra läxan och läsa in informationen man fått.

När något händer, kommer det att ligga nyttig information i mail korgen, så kan man göra rätt och riktigt med en gång. Arbetet som chef, blir ju mycket lättare och smidigare att göra. Då man slipper lägga tid på att leta reda på det nya som kommer. För att inte prata på all tid, man som fritidspolitiker, sparar av exakt samma orsak. Man får dessutom den positiva extraeffekten att man slipper sitta och lyssna på alla som tror sig kunna det. Man lär sig bäst, om man själv gör det viktiga lärandet. Själv upptäckte jag kvickt mina egna brister och det finns mycket kunskap kvar som behöver fyllas på. Jag har såpass respekt för min egen del, så jag kan vara helt ärlig med mig själv, har du?

Om KFs presidiet nu förhoppningsvis har lärt sig, vad lagen säger angående revisionens budget och hur den ska beredas, blir intressant att se vid kommande Kommunfullmäktige 21/8. Kunskapen om hur de enligt lag ska göra det, ja det vet vi att de har, då de påpekade den felaktiga processen som användes vid budgetbeslutet för 2024. Detta gjordes av presidiets 1:a vice ordförande Bo Sundbäck från talarstolen under mötet. Men tyvärr kan det ju ”råkasglömmas bort. De har ju haft några år på sig nu, för att ta reda på hur det ska göras.

Klart är, då det står i lagen, att det är kommunfullmäktige som ska se till att kommunrevisionen har de resurser som krävs för att kunna bedöma om allt står rätt till i all verksamhet som kommunen har.

Det är alltså väldigt viktigt att vara medveten om det, för att själv slippa stå till svars för beslut som är olagliga. Det enda att göra är att debattera och aktivt stödja revisionen. Om man då ändå blir nedröstad måste man lämna in skriftlig reservation mot beslutet annars är man medskyldighet till det ändå. Lagen gör ingen skillnad mellan ledamöter i kommunfullmäktige.

Det gäller alltså samtliga resurser och inte enbart pengar i budget. Tex, säger lagen att en förtroendevald revisor, ska ha tillgång och granska det som denne vill granska (Kort beskrivet). Detta gäller också sekretessbelagda uppgifter. Sekretessen följer med till revisor. Rent konkret, innebär det ju att samtliga revisorer ska ges rätten att komma åt all information, som finns så också digitalt. Någon form av digital lösning måste till, för att klara av den delen av uppdraget, om revisionen så önskar.

Revisionen har bedömt, att de behöver göra ett visst antal fördjupade granskningar utifrån den risk och omvärldsanalys som gjorts. Om då inte kommunfullmäktige beviljar de medel som behövs, ja då är inte längre kommunrevisionen politiskt oberoende utan har påverkats och blivit en politisk arena. Allt i strid med kommunallagen, god revisionens sed och egna kommunala styrande dokument. Det är kommunfullmäktiges presidie, som har uppdraget att till kommunfullmäktige bereda och presentera det förslag till budget gällande kommunrevisionen. Om man inte följt det som revisionen äskade, ska det klargöras varför. I en beredning krävs det att man har en dialog samt att presidiet tar del av revisionens analys, bedömningar mm. I den beredning gällande budget 2025, hade inte någon dialog skett. Enbart några skrivelser mellan revisionen och presidiet hade gjorts. Revisionen kördes över av presidiet utan möte, med förklaringen att det inte fanns pengar till kommunrevisionens budgetäskande. Vilka frågor kommunfullmäktiges presidie inte delade kommunrevisionens ställningstagande om, hade varit intressant. Vilken av delarna i riskanalysen anser presidiet är fel och Vilken fråga är, den viktigaste för kommunen, att revisionen ska granska och varför? Varför sker uppräkningen av revisionens budget, från en felaktig siffra, i den flerårsbudgeten som kommunen gör? Hur har man gjort bedömningen att det årligen framöver enbart ska ske en fördjupad granskning och varför detta politiska ställningstagande som gör att kommunrevisionen i Eda inte längre är oberoende? I kommunallagen står att beredningen av revisionens budget ska göras av KFs presidie för att inte påverka revisionen oberoende. KF har plikt att se till att revisionen har de tillgångar som behövs för att klara av uppdraget.

Om man inte följer det äskandet, måste kommunfullmäktige i motiveringen förklara varför man inte följer lagen. Det är enbart revisionen som gör val av fördjupade granskningar med mera som de ser behov av. Det är revisionen själva som upphandlar de sakkunniga och tar de beslut de behöver självständigt. Detta får inte påverkas utifrån, för då är revisionen inte längre oberoende och det står i Kommunallagen samt God Revisionens sed. Sen måste man ha i åtanke att det är upp till var och en av revisorerna enskilt, att avgöra om de kan skriva på eller inte för det gångna året. Kommunfullmäktige riskerar att stå utan revisionsberättelse och det kommer ställa till det, men konsekvensen av sitt tidigare beslut får man skylla sig själv för. Precis som det var mitt eget beslut att avgå, när det påstods att jag var jävig, hotade oberoendet och de inte hade förtroende för mig, så kunde jag ha fortsatt ändå som en egen grupp, eller vad man ska kalla det med en person, men jag såg ingen anledning till det. Lagligt sett hade jag rätt att göra det.

Det är en mycket egendomlig åsikt, som enskild ledamot av KF Edas presidie har uttalat. ”Vi bor i en sådan fin och välskött kommun så kommunrevisionen behöver inte ha mer pengar, än vad det kostar att granska räkenskaperna för året.” – Ett tydligt ställningstagande går ju lätt att se. Problemet är att det osar skitprat lång väg och att grunden till att man inte vill ha granskningar är något helt annat än ekonomisk. En sak som kommunrevisionen ska granska är om den interna kontrollen är tillräcklig. Under 2023, gjordes dessutom en fördjupad granskning av den i Eda kommun av revisionen och ingen enhet gjorde som det ska göras, ett uppvisande av totalt fiasko. Att då sen påstå att vi bor i en välskött kommun, ja det säger inte lite om den personen och dennes ovilja att följa med i utvecklingen av offentliga Sverige. Ett byte av politiskt ledarskap är absolut lämpligt. Däremot är jag helt överens om att kommunen i sig är väldigt fin att bo och leva i.

Jag vet att de i revisionen, gör så gott de kan med de medel de får. Kunskap om hur uppdraget ska göras samt behöver göras har de alla. Vad eller om de tänker reagera på något sätt om de inte får de äskade medlen, har jag ingen aning om, men jag tror inte de gör något utan fortsätter som vanligt, det finns de som tar partipolitiskt hänsyn där också, utan att erkänna. Jag pratar inte revision med någon av dem. När jag lämnade uppdraget, fanns det inte ens pengar till yrkesrevisorernas arbete och då är ju verkligen budgetarbetet åt helvete dåligt gjort av kommunfullmäktiges presidiet. Det är inte ens säkert att revisionen klarar av att ha de möten som KF planerat, pga för liten budget. Det är minst sagt intressant men också skrämmande, att följa denna resa angående okunskapen i Eda kommun. Okunskap framförallt på den politiska nivån i kommunens arbete. Revisionens arbete är väljarnas kontrollapparat av det politiska arbetet som sker. Är man rädd för att saker och ting kommer fram, ja då är det ju en anledning till att inte ge revisionen det äskade eller följa de rekommendationer som revisionen gör.

Men, med tanke på den reaktion som blev i media, av speciellt en revisor, som påstod att det skulle bli jäv i varje situation och att revisionen inte längre var oberoende, gällande mig och samtidigt styrelseuppdrag i Socialdemokraterna i kommunen. Till och med avgick då han saknade förtroende för mig, då jäv och en revision som inte längre var oberoende uppstått. Det är bra att han visade tydligt vart han står i frågan även om jag inte var överens i bedömningen.

Jag, förväntar mig nu att exakt samma sak kommer ske om inte äskandet går igenom i sin helhet. Då det är att styra revisionens arbete och det är olagligt, det får inte ske då det är att påverka revisionens oberoende. Inte heller har presidiet varit neutrala i sin bedömning som krävs, för att klara av att bedöma vilka realistiska förutsättningar som krävs för att revisionen ska klara av att göra sitt uppdrag. I denna fråga har ju en förtroendevald kommunrevisor gjort sitt ställningstagande redan, det har ju också ordförande för Kommunfullmäktige gjort (ja hela KF Presidiet gäller det) och det handlar om jäv och oberoendet. Den reaktionen med tillhörande ställningstagande fick alla ta del av, i april/maj 2024 och de åsikter som då framfördes. Att oberoendet i kommunrevisionen kunde bli ifrågasatt, var det som helt enkelt skulle undvikas, då kommunrevisionen fyller en viktig uppgift. Sen, går man från presidiets sida och gör tvärtom, minst sagt fascinerande.

Det är helt rätt och bra att de står så starka i denna åsikt och försvarar demokratins grunder. De har målat in sin åsikt tydligt och bestämt. Då finns ju INGEN annan lösning om inte äskandet går igenom till fullo, än att kommunfullmäktiges (hela presidiet) samt kommunrevisor avgår ännu en gång. Men så mycket politisk kurage har de troligen inte. Tyvärr ser jag ingen annan väg. Oberoendet borta, misstro mot revisorernas kunskap, risk för att nyval är enda vägen Det var det möjliga hotet mot oberoendet som var orsaken till att de inte hade förtroende för mig. Jag var tvungen välja och hade jag valt revisionen så hade jag varit kvar. Då hade oberoendet och förtroendet varit kvar. Att upprätthålla förtroendet för revisionen var det viktigaste av allt, för det krävs oberoende.

Om man inte avgår, när nu andra skadar revisionen, visas tydligt att kommunrevisor, själv inte är oberoende i sitt uppdrag, utan tar partipolitisk hänsyn, som är konsekvensen av att inte agera. Då kan han själv inte sitta kvar, då han inte är oberoende. Men han plockas inte bort eller avgår, troligen för att han anser sig bättre än andra och inte behöver göra saker som han själv kräver av andra. Det är Eda kommun och det politiska arbetet, jag pratar om där inte något förvånar längre.

Jag förväntar mig att det kommer ske högljudda protester i debatten före beslutet tas, om kommunfullmäktige medvetet tänker bryta mot kommunallagen. Detta räknar jag sker av oppositionens ledamöter och alla andra som visar respekt för lagen, även om man tillhör den styrande majoriteten. Det blir, enligt min åsikt ett intressant möte rent demokratiskt sett. Bra kunskap att bära med sig till kommande val 2026. Debatten i media lär ju dra igång för att inte prata om samtalet på samhället om det.

Den kommunala budgeten för Eda kommun ska antas vid nästa kommunfullmäktige, som är den 21/8. Då kommer kommunen bryta lagen återigen, så jag hoppas oppositionen är medvetna att det är hela KF som har ansvaret, inte enbart de styrande, så det gäller att reservera sig mot beslutet. Jag tycker det är skamligt av M, C, L, KD, Hel och V att inte visa en önskan att följa kommunallagen.

Ur god revisionssed 2022: ”Revision förutsätter oberoende. Oberoendet är centralt för revisionens trovärdighet och legitimitet. Oberoende innebär att stå fri gentemot den som granskas samt att självständigt och objektivt granska och pröva.”

Kommunallagen: 11 kap 8§ ”Förslag till budget ska upprättas av styrelsen före oktober månads utgång. Förslag till budget för revisorernas verksamhet ska upprättas av fullmäktiges presidium senast vid samma tidpunkt.”

Nu hoppas jag i grunden att revisionen får de äskade medlen enligt inlämnat förslag, då jag vet att de bedömningarna som kommunrevisionen i Eda gör är nyttiga och bra för kommunen.

Jag hoppas också att den politiska lekstuga (Eller vad man ska kalla det), som visats upp från majoritetens sida genom KFs ordförande och presidiet samt kommunrevisionens ledamot, nu kan upphöra en gång för alla.

En politisk lekstuga och krångel, som ger att de anser att det till och med är okej att bryta lagen, så länge som ”det är rätt” person som gör det och ”det drabbar rätt” person. Kvar blir ju frågan till den styrande majoriteten, finns det någon lag ni anser att det som politiker medvetet inte är ok att bryta emot, eller det kanske inte finns någon gräns? Men, jag tror ärligt talat inte M, V, L, C, KD och Hel bryr sig om lag och rätt, utan de kör på.

Jag låter det stanna där och konstaterar: Den som lever får se vad som händer eller inte. Kvar finns också möjligheten för varje kommuninnevånare att överklaga beslutet och det är solklart vad utfallet i denna fråga blir. Klart är också, att den avsaknad av respekt, som de styrande partiernas samtliga ledamöter av kommunfullmäktige, uppvisar är helt otroligt sanslöst och att det måste till en seriös förändring av ledamöter eller deras attityd, till vad som är lagligt och olagligt. Ett utbyte till politiker som i grunden vill kommunen och dess innevånare väl.

Micke

Om admin

En som är en stolt Värmlänning som skriver vad han tycker när han tycker om vad han tycker, född 1976. Har börjat med politiken igen efter att ha varit icke engagerad i en del år, de så kallade barnaåren. Medlem av Socialdemokraterna och tänker jobba för en socialdemokratisk politik.Fråga om du funderar på något. Det enklaste är att maila på mikael@ensson.se.
Det här inlägget postades i Eda, ensson, Mina tankar, Politik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *