Kollektivtrafiknämnden orsakar Värmländsk död.

Detta arbete är ingenting som är enkelt att förklara eller genomföra, men då förutsättningarna har varit de rätta i Värmlandstrafik och framförallt i styrelsen, ska jag göra ett försök och resan påbörjades redan 2010.

Ja, nu är det väl inte själva nämnden som gör det, men de tar beslut som gör att vi landar där och det har redan börjat. Planer verkar ju finnas i alla fall.

Hela Eländet började när Värmlandstrafik (VTAB) bestämde sig för att det var en entreprenör som skulle få avtalet gällande linjebussar i Värmland. För det krävs det ca 180 bussar och det inser ju vem som helst att det inte är bara knalla in på banken lånar pengar och anställa folk. Det är ytterst få företag som kan vara med i anbudsgivandet. När detta anbud var klart, var det Nobina som gick vinnande ur matchen. Tror det andra anbudet var från Förenade Buss. Det visar ju på, precis som jag skrev, att det är inte vilket bolag som helst, som kan göra en sådan deal.

Tyvärr har myntet en annan sida, då småföretag förlorade en fast och säker inkomst, var de tvungna att stänga verksamheten. Antalet bussar i Värmland minskade med 35% och det är inte bra i det långa loppet. Men tyvärr är inte den negativa resan slut här. VTAB vill ha det än enklare att göra sin del av jobbet, utan att ta hänsyn till, den naturliga effekt det gav.

Nu skulle det bli en huvudman, i varje körområde, gällande färdtjänst och sjukresor. Värmland delades upp i sex områden. Området gällande Karlstad var inte med, då det var upphandlat av kommunen själv. Resultatet av upphandlingen blev, att ett företag tog alla körområden, då de hade bästa förutsättningarna. Bolaget var Keolis. Transporterna som bolaget gjorde, fanns det ingen kritik emot, utan Keolis hade genomgående bra betyg från kunderna, men effekten avtalet fick, var allt annat än bra för Värmland och tyvärr blir det ännu värre.

I anbudsunderlaget hade VTAB skrivit ut att en viss mängd transporter sker med retur. Andelen var satt i procent. När så Keolis började räkna på det hela, var returer långt under det tal, som angetts av VTAB. När de påpekade detta för VTAB och erbjöd VTAB ett dirigeringssystem som var betydligt modernare var inte VTAB intresserade. För stolta eller för korkade för att inte ta emot en sådan fin gåva. Då VTAB och Keolis inte blev överens, sa Keolis upp avtalet i förtid. Det hela hamnade i en hemlig uppgörelse.

Dags för ny upphandling, där de bolag som lämnat in och vann har räknat enormt lika. Det skiljer under en procent i priserna. De som vann, skulle dock inte ha fått anbuden, då det fanns ett annat bolag som skulle ha det.

När man lämnar anbud får man fylla i ett dokument som SKA stämma. Man får tala om om man har garage, tvätthall, har rätt antal fordon, ska ta in underentreprenörer mm. Dokumentet kallas ESPDn försäkran. Dessa var inte korrekt ifyllda, av en del av de som vann upphandlingen, men fick avtalen ändå, trots att det då fanns ett annat bolag, som klarade samtliga krav. Men det var förmodligen sårad stolthet, som gjorde att VTAB valde bort Keolis och skrev avtal med andra som var ca 40% dyrare. Men, nu skulle jag inte skriva om bara detta, vad blev effekten av allt?

Nu vet vi att antalet bussar minskat i Värmland och vi vet också att efter upphandlingen med taxi, blev det bara taxibolag kvar i Kristinehamn, Karlstad, Arvika. Resten av länets kommuner har inte taxi företag kvar så privatpersoner och företag kan ringa och få tjänsten utförd. Ja, man kan ju ringa grannkommunen och få en taxi därifrån. VTAB, har verkligen lyckats med att inte hela Värmland kan leva.

Det förstår ju var och en att offentliga transporter är a och o på landsbygden för att överleva. Det har dessutom skapat problem med ersättningsbussar, när tåget har bekymmer. Snacka om att fixa ris åt sig själva.

Nu är det snart återigen dags för upphandling i Värmland. Nu har det offentliga lyckats få till, så alla avtal förfaller 2027. Anledningen till detta kan enbart ha en enda anledning. Man vill antingen själva bedriva all verksamhet (inte troligt alternativ), eller så vill man ha en enda entreprenör som vinner all trafik.

Då, har man verkligen lyckats med att döda möjligheten att kunna leva i hela Värmland. Ansvaret för att det inte ska bli så är politiskt i kommunerna och regionen.

Micke

Om admin

En som är en stolt Värmlänning som skriver vad han tycker när han tycker om vad han tycker, född 1976. Har börjat med politiken igen efter att ha varit icke engagerad i en del år, de så kallade barnaåren. Medlem av Socialdemokraterna och tänker jobba för en socialdemokratisk politik.Fråga om du funderar på något. Det enklaste är att maila på mikael@ensson.se.
Det här inlägget postades i Eda, ensson, Mina tankar, Politik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *