Redan 2010, började arbetet, med att göra det bättre för skattebetalarna i Värmland utifrån vad man fick levererat, när det gäller offentlig transport. Det var i alla fall tanken, men oj vad fel det blev.
Sedan 1/1 2019 är det kollektivtrafiknämnden i region Värmland som är ensam huvudman, gällande kollektivtrafiken. Ja, nu är ju inte transport till skolan kollektivtrafik, men att sköta denna tjänst åt kommunerna kunde man komma överens om och det har alla Värmlands kommuner gjort. Utvärdering av avtalet ska ske efter 5 år.
I uppgörelsen står att kommunerna är förpliktade att köpa färdbevis via Värmlandstrafik och det i sig är ju en logisk följd effekt av avtalet parterna emellan.
Nu väljer då, Eda kommun, att utbetala pengar motsvarande priset för ett månadskort, som vi var och en kan köpa. Jag tror nog inte sista ordet är sagt i denna fråga. Det rör sig om förbannat mycket pengar förlorade för VTAB om alla kommuner så skulle göra på detta sätt.
Sen, att man har förlorat riktningen, med VTAB om man ser till varför det startade en gång i tiden, är ett samtal man som politiker inte vill ha. Inte heller vill man prata om dess effekt för privatpersoner och företag. Men jag var redan då igång med politiken och när frågan pratades om i Eda Arbetarekommun har jag för mig att vi satt i Folkets Hus Baren Charlottenberg.
En effekt som är direkt förödande för hela Värmland och efter nästa upphandling, med trafikstart 2027 blir det än värre för alla och dyrare för kommuner, regionen, ja alla. Då står vi där och ”har sålt smöret och tappat pengarna”, framförallt funderar vi på vad fan som hände. Men, jag har försökt få politiker lyssna på detta sedan 2017 och hittills har jag bara haft rätt i det fallet. Trisst, men så är det när man har fel namn, tyvärr.
Det är inte småpengar som kommunerna betalar för skoltransporter, snarare tvärtom med tanke på att majoriteten av barnen åker med linjebussar.
Dels är det en skatteväxling på 0,48kr/100 lapp sen betalade kommunerna 180.1 miljoner kronor för skoltransporter. Det har inte blivit billigare sen dess. Eda kommuns del är 11.2 miljoner. Regionens kostnad för sjukresor 92.5 miljoner. Tilläggas ska man sen lägga på färdtjänst och riksfärdtjänst, uppskattar kostnaden till 50 miljoner, samt skoltransporter av barn med speciella behov, uppskattar också detta belopp till 60 miljoner. Siffrorna är några år sen då de är från 2019 och återfinns i denna revisionsrapport från region Värmland.
Kanske blir lättare, för beslutsfattare, om de kan se fakta på det och inte bara behöva höra på Ensson, som inte begriper något.
Totalsumman: drygt 390 miljoner/år. En försiktig gissning är det ett överpris, när man slår ihop dessa kostnader om 40%. Pengar, som mycket väl hade behövts i annan offentlig verksamhet, istället för vinst till företagsägare. Men, det är inte företagarnas fel, de har begärt pris och kollektivtrafiknämnden accepterat. Felet ligger i jobbet innan.
Hur utvecklingen ser ut, som jag försiktigt skrev om, kommer i nästa tillägg.
Micke.