Då tas det sista spadtaget på resan, som började i början av 90 talet. Då började företaget Samåk och de har varit med sen dess. Anledningen till att Samåk startade var för att försöka få bättre pris samhällsstyrda transporter, samtidigt var verksamhetsmål att det skulle vara goda förbindelser i hela Värmland. Två mycket sunda anledningar. Tyvärr anställdes personer i ledande ställning, med en helt annan önskan. Den önskan började 2012 och tar så sitt sista steg 2027.För att verksamheten ska vara så enkel som möjligt, att jobba med för Värmlandstrafik (VTAB), är det alltid lättare ju färre företag man har avtal med. Så, inför avtalsperioden som planerad för start december 2014 och gjorde en upphandling där all busstrafik var med. Det var Förenande buss och så Nobina. Nobina var det vinnande anbudet vär ungefär 3.5 miljarder. Men följd effekten av sättet att göra upphandlingar på, när de blir så stora är att det slog ut många småföretag i regionen. Värmlandstrafiks svar på hela var att det var inte det offentligas problem. Det offentliga skulle inte användas för att hålla igång det privata näringslivet. Så, kan man ju se på saken. Problemet här i Värmland blev resultatet 34% färre bussar. Detta ”överskott” är mycket viktigt att ha i en region, då saker och ting sker tex ett tåg får haveri och ersättningsbussar behöver sättas in. Eller hur man som företag ska få tag på en buss att hyra. Samma modell av upphandling gjordes för Färdtjänst och Sjukresor, taxibilar och taxibussar. Då blev Värmland uppdelat i sex körområde. Tiden när man kunde bo i tex Koppom och ha en bil till dessa transporter var över. Nu var man då tvungen att ha 15-20 fordon för att bemanna västra Värmland. VTAB var ute och pratade om att bolagen skulle gå ihop och samarbeta men det blir ju inte bra det heller. Keolis vann i alla fall kontraktet men sa upp, då dirigeringen inte fungerade. Så, det blev till att göra en ny upphandling. Effekten av den blev att endast fyra kommuner längs med järnvägen hade taxibolag som kunde hjälpa företag och privatpersoner. I tillägg ökade kostnaden för transporterna, med ca 500 kronor/timme.
2026, kommer kollektivtrafiknämnden, göra ännu en upphandling. Nu har de lyckats få till det så allt som har med buss och taxi att göra ska ske samtidigt. Det är inte många företag som kan vara med i den. Om man tittar på hur ”bra” VTAB lyckats med upphandlingarna, så är det bara att gå och vänta på att landsbygden står utan bussar också, nu när taxi försvunnit. Ja, så hur var det nu då med att det offentliga skulle inte vara någon kassako för privata bolag?
Mitt svar på detta blir Hur var det med Hela Värmland ska leva?
Micke