Återigen är det ett faktum att Värmlandstrafik och dess ledning inte följer vad som är deras uppdrag.
En sedan många år rullstolsbunden kvinna blir nekad riksfärdtjänst till sina anhöriga, trots att man har en lag bakom sig som ger var och en rätt att ”på demokratins och solidaritetens grund främja människornas- ekonomiskaoch sociala trygghet – Jämlikhet i levnadsvillkor, – aktiva deltagande i samhällslivet”. SoL 1 kap 1§. Det är på denna lag som färdtjänsten existerar och som uppdragen ska utföras efter.
Intressant är att se att gång på annan bryter Värmlandstrafik mot denna lag som ger var och en grundtryggheten i sitt vardagliga liv och jag har skrivit flera insändare i detta ärende förr, men inte fått svar. Beror tystnaden från Värmlandstrafik på inkompetens eller är det så att den som tiger den samtycker?
Nu senast var det en behövande i Arvika kommun som blev drabbad av denna inkompetens och som kontaktade mig angående sin situation. Denne person har blivit drabbat av att hon inte fick riksfärdtjänst till sina anhöriga utanför Värmland och det är ju bara att läsa vad som står ovan i SoL om på vilka grunder som färdtjänsten ska fungera. Det medicinska skälet i det aktuella fallet som jag nu skriver om har funnits de senaste 10 åren och kommer så att finnas i tid och evigheten så det är inte där problemet ligger utan problemet ligger i att de värmländska kommunerna har lagt över ansvaret på en tjänsteman på värmlandstrafik som saknar rätt utbildning för att handha dessa ärenden. Är det denna ”service” som vi Värmländska skattebetalare betalar Värmlandstrafik för?
Är Claes Pettersson Arvika och Hans-Peter Jessen i Eda nöjda på vilket sätt värmlandstrafik sköter sitt uppdrag gång på annat?
Problemen finns säkerligen i flera kommuner än så och jag vore mycket glad om ni var och en som blir drabbade av denne inkompetens som Värmlandstrafik ger sken av att ha. Träd fram i media och berätta om hur ni blir bemötta, så att vi kan få ett slut på eller i alla fall en skärpning på Danielsson och kompani.
Micke