Som förtroendevald revisor, har man en hel del regler och lagar att hålla sig till. Dels ska man kunna massor om sitt eget uppdrag, men som revisor måste också kunna en hel del om allt i uppdraget. Jag trodde jag hade i alla fall den mest grundläggande kunskapen, men det blev jag snabbt mycket väl medveten om. Ju mer jag läst, ju djupare har den insikten satt sig. Det är ju trots allt en bra insikt ändå. Det är heller inget mänskligt krav att ställa på en fritidspolitiker att man ska kunna allt heller.
Som förtroendevald revisor, ska man stå fri från den man granskar. Man får alltså inte ha andra kommunala förtroendeuppdrag. Det står ingenstans i reglerna om att det enbart gäller politiska förtroendeuppdrag. Då gäller det alltså alla kommunala förtroendeuppdrag. Enligt god revisionssed gäller det uppdrag i Fullmäktigt, Styrelsen, Beredningar, Nämnd eller kommunala företag.
Man kan tycka det är onödigt petigt, men ibland är det så i livet. För att slippa funderingar gällande olika uppdrag, fastslås alla förtroendeuppdrag inom kommunen eller regionen. Vem, sätter linjen om vad som är rätt och fel? När börjar man tumma lite på det hela?
Det är ju i grunden ganska logiskt. Förtroendeuppdrag så är det enbart att hålla koll på lagar mm, för att det ska bli rätt (kommunrevisionen har gudskelov hjälp av yrkesrevisorer som kan betydligt mer än oss andra). Som politiskt förtroendeuppdrag kommer det ju in mycket annat så som visioner, prioriteringar mm.
Nu tänker jag inte skriva mer i detta ämnet och lägga det bakom mig. Intressant uppdrag var det verkligen. Men. men jag antar att gänget är glada att vara av med mig där. Men, jag tänker fortsätta studera ämnet och där har jag enormt mycket att lära mig av.
Micke