I dagsläget, om man studerar annonser på arbetsförmedlingen, är det inte många arbeten som inte kräver körkort. Det är snarare så, att man kan i stort sett säga att alla arbeten kräver körkort. Då detta är ett så uppenbart krav från arbetsgivare, då anser jag att det också ska ingå i utbildningen på gymnasiet, för att på det sättet göra ungdomar än bättre förberedda för att möta arbetsmarknadens krav. Anledningen till att jag vill lyfta in det i läroplanen är för att det inte ska bli en klassfråga då det kan vara en mycket kostsam historia för individen, dessutom om vi satsar skattemedel på ungas utbildning, ja då satsar vi dessutom mycket på framtiden och det i sig kommer att göra att vi kommer få tillbaks denna satsning. Oavsett vilken utbildning, ska denna satsning ingå i. Oavsett vilken utbildning vi än pratar om, ja då är utbildning en helt rätt sak för det offentliga att lägga skattepengar på. Detta tror jag vi alla är överens om.
Här i landet finns det starka krafter som arbetar för att vi ska knyta ihop våra länder än mer här i Norden. En sådan sak som man vill göra är det som kallas Stockholm – Oslo 2.55. Tyvärr är detta också något som jag sett att också Socialdemokraterna här i Värmland också vill, men jag är helt emot detta förslag. Jag förstår önskan som finns, men den kostnaden som är satt till 55 miljarder kronor och det är en summa pengar vi kan göra annat för. Sen, är det i stort sett alltid så att kalkyler när man bygger inom det offentliga alltid blir fel och slutnotan blir högre. Är det värt denna kostnad? Det finns redan idag möjlighet att åka tåg samma sträcka, men det tar längre tid. Ett av skälen som sägs är att det skulle på ett positivt sätt underlätta för arbetspendlare. Ja, så kan det nog vara, men enda stationen i Värmland som kommer att användas är den i Karlstad, i förslaget ligger också Arvika med, men det stoppet tror jag kommer tas bort. Det tar helt enkelt för lång tid med höghastighetståg att få upp farten samt ner, man förlorar värdefulla minuter av den totala restiden. Det är med andra ord ett fåtal som kommer att nyttja denna tänkta nybyggda järnvägslinje oavsett om man åker väster eller öster ut. En uppskattning från min sida är att det är under 1000 personer som kommer att använda denna linje för sin arbetspendling, sen kommer det några som kommer åka sporadiskt istället för att flyga om man tex ska på ett företagsmöte. Tilläggas ska också att vi nu lärt oss använda andra sätt att mötas under den nu pågående pandemin, så när den är över har nog affärsresande ändrat sitt åkande till färre transporter per år än vad som var före. Vi kan med andra ord göra bättre nytta med dessa pengarna än att dra den tänkta järnvägen. Så, detta med Stockholm – Oslo 2.55 är enbart till för gynna ett fåtal och ger ingen större samhällsnytta, även om de själva på hemsidan påstår annat. Bolaget skriver att det i dagsläget flyger 1.4 miljoner människor mellan Arlanda och Gardermoen, men det tror jag ingenting på. Däremot görs det nog 1.4 miljoner resor och det är en stor skillnad det på resor och personer. Majoriteten som åker ena vägen kommer också göra andra vägen, då de vill hem efter att de har gjort det som de skulle göra i och med resan. Då kan vi alltså halvera antalet resor och får då 700 tusen resenärer, men även den summan är orimligt hög.
Man kan se på drömmarna i samhället när flygplatsen i Karlstad byggdes och det ny tänkta snabbtåget. Karlstad flygplats, ja då påstod drömmarna, att det skulle gå 500 000 resor därifrån årligen. En siffra som man aldrig har kommit upp i och kommer aldrig att göra heller. Samma sak kommer hända med snabbtåget, det är i drömmarnas värld.
På onsdag, var min fråga uppe på allmänhetens frågestund här i kommunen, gällande kostnadsutvecklingen för resor med färdtjänst, riksfärdtjänst samt skoltransporter. Jag har jobbat med denna fråga så länge nu, helt sen före det nuvarande avtalet vann laga kraft, så jag vet att kostnaderna sticker iväg. Detta har jag frågat politiker om i kommuner och regionen samt varit i media om. Tyvärr så fick jag inget annat svar än att tjänstemännen jobbar med frågan och jag får svar på nästkommande kommunfullmäktige 8/2, men det får vara bra nog.
En del, har många åsikter om kommunchefen i Eda kommun, både privatpersoner och politiker. Men, tittar man på det som han gör, så följer han enbart den delegationsordning som han har. Delegationsordningen fastställs av politiker i kommunstyrelsen, då blir det patetiskt att sitta i media och klaga, när man själv varit med och tagit beslutet och inte varit emot det. Men, så sker i Eda kommun. Så gör man enbart om man inte vet vad man håller på med eller om man vill hävda sig för att få röster, då en del av innevånarna inte läst protokollet när det togs eller vad som man beslutade. Läs detta, så skaffar du dig kunskap, det är offentliga handlingar.
Så, nu har veckan varit mycket bra. Politik är roligt och det är en fantastisk möjlighet att vara med och påverka de kommunala frågorna. Marginalerna i kommunen finns inte till att göra något, här har vi politiker ett stort jobb i många år framöver. Den kommunala ekonomin är bedrövlig minst sagt. Så, det blir att kavla upp, spotta i nävarna och jobba på. Investeringar kan vi glömma att vi har råd med, trots att det styrande gänget idag inbillar sig något annat. Vansinne. Så, bli nu med och gör jobbet för kommunens bästa och då finns det bara ett parti kvar som kan göra jobbet och det är vi Socialdemokrater.
https://www.socialdemokraterna.se/bli-medlem/bli-medlem-nu
Micke