Att spara in på i Eda Kommun

Antalet personer som bor i denna kommun ligger ungefär konstant sedan flera år tillbaks i tiden, eller snarare är det en minskning, så också i prognoserna som kommunen själv har på hemsidan. Men av någon egendomlig anledning ska hela tiden mängden med administrativ personal öka och det har den gjort under en tid och till vilken nytta?

De tjänster som Eda kommun kan dra ner på, enligt min syn, vilket kanske inte är den riktiga, men tänker skriva den i alla fall. Om ni har synpunkter, ja då är det bara att kommentera.

1. Medborgarkontoret kan dras ner till en tjänst. Det har fungerat under tiden en av de två varit sjukskriven, då annan personal har täckt upp vid raster, och då borde det med andra ord också fungera i framtiden.

2. Tjänsten som Informationsansvarig kan avskaffas helt.

3. Tjänsterna som Planerare inom vården kan dras ner till 1 person för hela kommunen. Visst, behov från brukare förändras, några läggs till och några tas bort. Men allt som vanligast är dagarna lika eller med marginella förändringar. Så här finns det alltså en hel del tjänstetid som kan dras bort från administration och läggas över där de behövs. Till de sjuka och äldre.

4. Timcare var något mycket bra som Eda kommun införde. Att den anställde själv skulle ges möjlighet att påverka sin arbetstid. Men allt för ofta används detta system i stället för att jaga tid åt kommunen, så de ska slippa ta in extra personal. Här sitter det minst 3 årsarbetstider runt om på de olika avdelningarna inom kommunen för att spara tid. De kostar alltså kommunen runt 1 miljon/år som de ska spara in innan kommunen har gjort ett noll resultat. Också här borde kommunen kunna göra en översyn över behovet av dessa tjänster.

5. Om man ser på befolkningsutvecklingen över födda barn i kommunen som presenteras Bildningsnämnden med jämna mellanrum, ja då kan man konstatera att Hierneskolan i Koppom snart har ett underlag av elever med mellan 25 och 50% av vad de skulle behöva ha till de lokaler som de har. Detta är allt annat än bra. Om man då tänker sig att strunta i etableringen av de nya lokalerna för dagiset och lägger de i de befintliga lokalerna som redan finns på Hierneskolan, ja då får man in mer verksamhet i redan befintlig lokal. Lokaler som kommunen kommer att få betala för i alla fall, så varför inte utnyttja dem så mycket som det bara går? Drift och underhåll kostar också pengar, inte bara 7 miljoner som det nybyggda dagiset kostar att bygga.

Det var några förslag det. Vad tycker ni? Samtala gärna här. Blev beskylld på facebook för att ha en monolog här, men monologen här kommer ju av att personen i fråga valde att svara där och inte här.

Micke

Det här inlägget postades i Eda, Mina tankar, Politik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *