Upphandlingen har skett trots Jäv.

Efter att ha undersökt lite runt om färdtjänsten i Värmland runt hanteringen av upphandlingen samt kostnaderna runt om dessa, finns en mängd frågor som man ska ställa sig.

  1. När Årjängs kommun hade färdtjänsten direkt med Taxi i kommunen, låg årskostnaden på ca. 800.000/år. När Värmlandstrafik senare tar över ansvaret ligger kostnaden på ca. 2.000.000/år. En ökning på ca. 125%. Är det så också i Eda kommun att denna kostnad ligger så pass mycket över än vad det skulle kosta med det lokala taxibolaget?
  2. Eda kommun och Värmlandstrafik har en uttalad miljöpolicy, men det finns inget beräkningsunderlag för vad denna är värd vid upphandling. Hur ska man då göra en rättvis beräkning utifrån detta då det inte finns någon procentsats som ska tilläggas till den miljövänligare alternativet?
  3. Vad blev den ekonomiska vinsten för Eda kommun att slå tillsammans Eda, Arvika och Säffle kommun till ett sk körområde?
  4. Efter denna sammanslagning av körområde är det åkare utanför Eda kommun som utför transporterna. Detta gör att skattepengar försvinner från Eda kommun då skatten betalas till annan kommun. Ligger detta med i beräkningsunderlaget vid upphandlingen eller ligger det inte i kommunens intresse att behålla skattepengarna i kommunen?
  5. I och med att det kommer åkare utanifrån Eda kommun försvinner en marknad för det lokala taxibolaget. Detta gör att det blir kämpigare för företagare att överleva och i och med det finns risken att Eda kommun snart står utan lokalt taxibolag. Är det inte önskvärt för kommunen att behålla denna lokala service?
  6. Vid nedläggning av vårdcentralen i Koppom, valde Eda kommun att förlänga den befintliga busslinjen – den sk. Skillingmarksbussen. Detta gör att personer nu tar sig till och ifrån vårdcentralen på ett bra sätt. MEN, ansvaret för att utföra dessa transporter är inte ett kommunalt ansvar, inte heller är det ett kommunalt ansvar att betala för dem. Dessa transporter är sjukresor och ska betalas av landstinget och inte av kommunen. Finns det någon dialog mellan Eda kommun och Landstinget angående ansvaret för transporterna och betalningen av dessa?
  7. När man sedan har varit på vårdcentralen åker man hemåt och konstaterar att OJ, bussen gick visst förbi apoteket i Charlottenberg och man får då antingen ta sig en sväng till eller på annat sätt ordna sina mediciner. Eda Glasbruks taxi, gjorde en skrivelse till kommunen i denna fråga runt om nedläggningen av vårdcentralen och de transporter som då ska börja köras. Tyvärr blev inte det något anbudsförfarande, utan värmlandstrafik fick uppdraget att samordna dessa transporter och Johnny Lundgren(M) valde att stå fram som politiker i kommunen och landstinget valde att ställa sig i lokal media och säga att det var ”hans” förslag, allt för att vinna röster. Kommunen har fått skrivelse som har besvarats av tjänsteman inom kommunen, så dokumentation finns i ärendet och det är hur patetiskt som helst att se en politikers försök att vinna billiga poäng i ärendet som gjordes i Arvika Nyheter. Där det var planerade stopp vid apoteket i Charlottenberg i förslaget och prisuppgifterna och med tanke på tidigare skrivelser i Arvika Nyheter om bristande diarieföring , valde företaget att inte konkret lägga fram hela förslaget på en gång då ett antagande var att bristande diarieföring och tjänstemannastyre skulle förstöra eller låta förslaget ”försvinna” inom Eda kommun . Hur vill kommun nu kommunen lösa detta problem runt om att patienterna ska få ut sina mediciner och varför gjordes det ingen upphandling av transporterna?
  8. Ansvarig tjänsteman på Värmlands trafik har till uppgift att genomföra en upphandling samt ta fram upphandlingsunderlag till dessa. När sedan anbudsförfarandet har förfarit som det ska enligt gängse lagar och regler, ska lägsta anbud vinna kontraktet. Men tanke på att Torbjörn Danielssons partner är syster (enligt muntlig uppgift till ensson.se) till en av de största åkarna i Värmland och Örebro, finns misstanke om en grov jävsituation och en klar olämplighet till att Danielsson har denna position inom Värmlandstrafik.  Taxibolaget i fråga har uppenbart fått tilldelat körområde om man tar sig en titt på värmlandstrafiks hemsida. Och således bör hela upphandlingen över färdtjänsten över hela Värmland göras om.
  9. Sedan är det enormt intressant att åkare får ett pris av Värmlandstrafik (Eda 645:-), men kommunerna får en lägre faktura (Eda ca 300:-), vart tas mellanskillnaden ifrån?

Självklart är det också så att dessa misstänkt merkostnader också kan gälla andra kommuner än Eda kommun där jag hör hemma. Men en grundläggande tanke med denna skrivelse är att politiker i kommuner, landsting och gemensamt ägda bolagsstyrelser bör sätta sig aktivt in och verkligen fundera på vad som är rätt och fel.

Ensson

Det här inlägget postades i ensson, Mina tankar, Nyheter och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *