Värmlandstrafik misslyckas i sitt uppdrag och utarmar taxinäringen

Först av allt vill jag tacka dem som läser denna blogg. Kul att så många gör det och ännu roligare blir det när folk ringer och berättar om vad som sker i vår kommun, eller kanske i detta fall snarare inte sker och sedan ber mig att skriva om det. Det känns hedersamt.

Den 1 Juli trädde då till slut det nya avtalet in. Nu ska det bli frid och fröjd då man dessutom inför ett nytt system och avskaffar det gamla mobitexsystemet och styr numera körningen via handdatorer i taxibilarna. Arvika och Eda kommun slås ihop till ett körområde och de som lade anbuden, ja de skulle få massa körning och de fick själva bestämma underentreprenörer om de ville. Hmm, ja det låter ju bra.

I lördags (100710)  ringer en kund till ett taxibolag här i västvärmland och frågar om taxibolaget kunde hjälpa till med en transport till Charlottenberg, Denne person, som ringde, är sedan en tid beviljat färdtjänst men när han ringde och skulle beställa, ja då fick han reda på att han var tvungen att vänta i över 4 timmar för att få en bil till Charlottenberg då det endast fanns tre bilar i Arvika och dessa var fullbelagda med körning. Hmm, man kan då ställa sig frågan dels till Värmlandstrafik och dess ansvarige Torbjörn Danielsson: Är det verkligen Värmlandstrafiks meningen att folk på landsbygden inte ska ha samma rättigheter som de i staden samt varför var inte täckningen av bilantalet så att de klarar av att bemanna hela upptagningsområdet? Frågan jag ställer till Eda kommuns politiker: Är det detta ni verkligen kallar för medborgarservice och är det detta ni betalar Värmlandstrafik för?

Det är enormt intressant att se vad jakten på pengar leder till. Via skattesedeln hjälper man till och utarmar de lokala företagen som inte längre har körning från det offentliga och det tydligaste tecknet på det finns att hämta i storstäderna, där numera det offentliga körs av bolag utanför länet. Ja, det är ju tragiskt att Värmlandstrafik fortfarande använder det gamla arbetssättet och inte tänker i nya banor så som man tex har gjort i Örebro län.

I Värmland är länet uppdelat i zoner, där taxibolagen får lämna ett pris på startavgiften och sedan ett pris/zon man kör i. I Örebro har man i stället ett fast dagspris man kör efter. Man behöver inte vara speciellt skicklig i matematik för att konstatera att det är lättare att köra in pengar i en storstad än i glesbygden, där man kanske måste köra 4,5,6 mil innan man är framme hos kunden. Visserligen något man tar med i beräkningen när man lämnar anbudet, men det hela hade löst enormt lättvindigt med ett fast dagspris.

Nej, det blir nog inte någon större skillnad för åkarna eller de anställda så länge som inte Värmlandstrafik och dess ledning inser att utvecklingen går framåt.

Micke

Om admin

43 årig värmlänning som skriver vad han tycker när han tycker om vad han tycker. Har börjat med politiken igen efter att ha varit icke engagerad i något år. Medlem av Socialdemokraterna och tänker jobba för en socialdemokratisk politik.
Det här inlägget postades i ensson, Insändare, Nyheter och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar